2011. október 14., péntek

emlékeim..



a reggel már olyan csikorogva érkezett,hogy az álmos letámolygás után be is kellett fűtenem a kandallóba(az alapfűtést minimumra tekertük)..
ezzel mondjuk nem számoltam,hogy az esti meleg után reggelre már lehűl a ház..
és nem tudom,ki hogyan van vele,de én hajnali fél 6-kor még nem igazán vagyok magamnál..
néha a villanykapcsolót sem találom,és időbe telik,mire felfogom,miket kéne tennem,és milyen sorrendben..
ilyen állapotomban előadni a kiscserkészt,és profi kis piramist építeni papírból és gyújtósból..
jézusereje..
háromszor omlott össze,mire felébredtek az agysejtjeim,és sikerült begyújtanom..
mondjuk 5 perc alatt lett olyan meleg,hogy hámozhattam le magamról a nagykabátot(na jó nemis..de majdnem)...
nagymamám konyhájában éreztem magam,ahol minden reggel a kakaómat szürcsölve lóbáltam a lában a hokedlin,miközben nagypapám megrakta a kiskályhát..
nagyon szerettem a nagyszüleimnél lenni,akik hiába éltek újpesten,teljesen átmentették falusi életmódjukat..
azt gondolom,így visszagondolva a gyerekkoromra,és azokra az évekre,amit huszonévesen velük töltöttem,hogy tőlük tanultam legtöbbet..
hogy mindazt,amit a városi lét kilúgozott belőlünk,azt vegytisztán megkaptam tőlük..

az évszakok ritmusát..
azt a nyugalmat,amivel mindent fogadtak..
azt a természetességet,ahogyan pergették a napokat a maguk rendje szerint..
csodálattal töltött el,hogy a létezést lehet káosz nélkül is csinálni..
(a pesti létnek ez a legrosszabb része..az állandó zaklatott rohanás)..
csak zsenge voltam..huszonéves,mikor odaköltöztem hozzájuk egy külön kis lakásba..(első önálló életem)..
az eszetlen pörgésből(épp a tévénél dolgoztam akkor) hirtelen beleestem ebbe a nyugalomba..
ebbe az ősi ritmusba..
a tavaszi nagytakarítás új értelmet nyert számomra(ilyet életemben nem láttam,hogy MINDENT kivittek a napra lemosni),és nagy meszelést csaptak..
megvolt a nagymosás napja is..
amikor mindig bableves volt mákos tésztával..
és automata mosógép nélkül,azzal a tárcsás géppel és a centrifugával nagymamám szinte egész nap mosott..
a kertben kifeszített köteleken annyi ruha és ágynemű száradt,hogy csak derékszögben lehetett közlekedni..
valamikor akkor szerettem én bele a napon száradó frissen mosott vászon illatába..
az a fajta mosás a közelében sem jár annak,amit most mosásnak hívunk..
ugyanilyen emlék számomra a befőzés időszaka is..
ahogy tavasszal eljött a nagytakarítás-meszelés ideje,ugyanúgy eljött minden évben a betakarítás,feldolgozás ideje is..
amikor ahová csak néztem,mindenhol rotyogott valami,tele volt a ház befőttesüvegekkel,és minden fotelben pihent néhány üveg a dunyha alatt..
olyan illatok töltötték be a kertet,hogy bele tudtam volna harapni..
a vasárnapi ebédekről pedig ódákat tudnék zengeni..
azóta tudom,hogy hogyan kell óvatosan gyöngyöznie a húslevesnek főzés közben,és milyen íze van,ha házi tészta kerül bele..
nagymamám sosem vett bolti tésztát..
mindig előre meggyúrt minden fajtából egy nagyobb adagot,fehér vásznon megszárította,és selyempapírral bélelt papírdobozban betette a hideg kamrába..


nagypapám mindig nagy türelemmel tanítgatott,hogyan kell a szőlő hónaljhajtásait tördelni,és hogyan kell rózsát szemezni..
mindig kaptam a veteményesben egy kis részt,ahol én gazdálkodhattam..
ott megtanulhattam,hogy az ültetésnél nem ér véget a kertészkedés..
a növények lelkét akkor ismertem meg igazán..
sosem felejtem el,hogy mikor este lefeküdtem nyitott ablaknál,szinte dőlt be a liliom és rózsaillat..
tele volt az előkert virágokkal,és azóta is azokra az illatokra vágyom..

sok sok dolgot tanultam tőlük,amik számukra teljesen természetesek voltak..
ők így..ebben a rutinban élték le az egész életüket..
nekem pesti lányként ezek újak és ismeretlenek voltak..
mikor elmentek ebből a világból,mindezt itthagyták rám örökségbe..
az élet ritmusát és szeretetét..
és meg kell súgnom,többet tanultam tőlük a világról,mint bárki mástól életemben..

pedig ők nem is tettek mást..csak éltek..
tisztán és ösztönösen..
ahogy ma már nagyon kevesen..




Isten áldja őket ezért,és mindazért amit tőlük kaptam..


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése