2013. augusztus 6., kedd

gyógynövények gaz helyett..

olyan sok mindent terveztünk a paradicsom termésünkből készíteni télire,de úgy tűnik,hogy annyi sem érik,amennyit megennének a lányok(ez mondjuk nálunk extrém mennyiség,mert valami oknál fogva mindannyian betegesen imádjuk a paradicsomot)..
pedig több félével is kísérleteztünk,és már nem csak szabad földben,de cserépben is nevelődnek,de sehol sincsenek sajnos a tavalyi mennyiséghez képest..
az ízük mondjuk kárpótol mindenért(a kis sárga körte alakú szinte mézédes),de egy lecsóhoz már venni kell paradicsomot..ejnye..
úgy általában is el vagyok kicsit kenődve a veteményes miatt,mert a mulcsozáshoz szükséges szalmára persze nem futotta,így a permakultúrának csak azt a részét vettem figyelembe,hogy ne gazoljunk,kapálgassunk fölöslegesen..
nahát így most a végeredmény egy embermagasságú gazzal borított veteményes,ahol a nagy szárazságban csak küszködnek a növények(hiába locsolgatom,esélye sincs átáznia a földnek)..
sokat segített volna az a vastag mulcsréteg..
soha ilyen anyátlanul ronda nem volt a kertünk,mint most..
a gazokkal még csakcsak kibékülnék(hiszen gaz nem is létezik),mert így kiderült,hogy mennyi gyógynövény lakik nálunk,és nem is tudtam róla..
így már nem kell erdőben-mezőben keresgélnem őket..
az apróbojtorján olyan szép,és én mennyit kerestem a mezőn hiába..pedig végig ott lakott az almafám alatt titokban..
ő most a kedvenc növényem,és akkor is ültetnék,ha nem lenne gyógyhatása..








a másik nagy kedvencem a citromfű,ami szintén ügyesen szaporodik magától,ellenállhatatlan az íze,és az illata is..évek óta nevelgetem a kertben..
minden napomat citromfűtea főzéssel kezdem..
limonádéba is kötelező..
harsogóan zsenge,illatos és finom..nyami..






a nemgazolásnak hála felismertem,hogy cickafarkmező a kertünk,és most már csak szüretelni kell a fincsi teához..
évek óta használom teakeverékekben,de eddig mindig lenyírtuk a fűnyíróval,és csak ennyit láttam belőle:


most már tudom,hogy ha hagyom békességben,csodás virágokat hoz..





egyedül a menta van elemében,neki nem számítanak a nehézségek,terjed ezerrel..
lassan már derékig járunk a mentolos illatban(még jó,hogy imádom)..



szorgalmasan szárítom(isteni lesz teának),de mindig ázik néhány ág a limonádénkban is..
én a dolgozóba bevitt üveg vizembe is mindig bedugok néhány ágat,elmondhatatlanul finom lesz tőle az ásványvizem..

ha gazoltam volna,azt sem tudnám,hogy lándzsás utifű is rejtőzik a kertben,és az nagy veszteség volna,mert ő is nagyon bájos növényke..(és mindeddig csak a gyakran használt lándzsás utifűszirup dobozán láttam)..



a vicc az egészben,hogy a réti változatát hoztam is haza a mezőről,pedig csak a levele tetszett meg,és úgy gondoltam,aminek ilyen szép a levele,csak valami szép virágot hozhat..
nem gondoltam,hogy a réti utifüvet telepítettem haza..



le kell vonnom a tanulságot..
vannak előnyei is annak,ha a permakultúra szabályai szerint kertészkedem lusta vagyok gazolni..
rengeteg gyógynövényt tudok úgy is szüretelni,hogy ki sem kell lépnem a kapun:)

2 megjegyzés:

  1. az az apró-bojtor-jános fotó olyan gyönyörű, hogy ki kéne nagyítani, és falak oldalára tenni, hogy mindenki gyönyörködhessen, meseszép fotó

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. köszönöm,az érdem nem az enyém,a google képkeresőjében bukkantam rá,pontos forrást így nem tudok,de engem is elvarázsolt:)
      olyan csodásan légies virág,teljes szépségét még ez a fotó sem adja vissza..
      a derekamig érő,hosszú virágszárak lengedeznek azzal a sok pici sárga virággal..gyönyörűség..
      (elhervadva most érlel termést,és rájöttem,hogy ezeket a kis szőrös valamiket szedegettem mindig a kutyim szőréből erdei séta után)..

      Törlés